Att ha minusgrader eller att inte ha? Det är frågan

Det finns alltid för- och nackdelar med allt, så även med vädret. Jag har alltid föredragit att ha några plusgrader och lerigt i hagarna på vintern för att det innebar alltid det gick att rida hemma på banan. Nu har vi tur att en lada är ombyggd och går att hålla igång hästarna när minusgraderna kommer och marken blir hård som sten. Så just nu tycker jag inte att det spelar lika stor roll längre, även om det är lättare att rida bättre pass på en stor utebana.
 
Hur är det för er? Plus eller minusgrader? Har ni tillgång till ridhus? Eller hur håller ni igång på vintern?
 
 
 
Ellen - tävlingsryttare

Gärna plusgrader för min del. Jag har "bara" en liten ridbana så det underlättar för mig om det är plusgrader så att jag rida ordentligt både ute och på ridbanan.

Svar: Håller med bättre med plus grader :)
Divorce your horse

Anonym

Jag har ju turen att ha ett stort ridhus 24m(?)*60m(?) ish och ett ridtält som är typ 20m*40m 😋 Men jag hade ju inte tackat nej till att kunna rida på utebanan!

Svar: Å vad härligt :D
Divorce your horse

Caroline

Har byggt en ny ridbana här hemma och gick utmärkt att rida på tills igår var den mitt emellan mjuk och hård på grund av minusgraderna som kom. Vi har inte hunnit salta ridbanan ännu och ska göra det men antar att det kommer bli lite si och så. ( måste ju sladda/harva på natten om vi ska ha en bra ridbana och rida på då så nu åker vi iväg till ridhus. Perfekt att åka iväg till ridhus men inte när det är för många i ridhuset.

Svar: Ja man kan ju åka iväg också :) men då tar det så himla mycket längre tid och har man flera hästar så blir det väldigt jobbigt att fixa det rent praktiskt :)
Divorce your horse

Friesernleia.blogg.se

Med min förra häst var pluss grader de jag föredrog men leia har strålrötan sä nu älskar jag kylan:p. Sen har vi ett STORT ridhus att rida i så då gör inte minusgraderna så mycke :)

Svar: Härligt med stort ridhus, då kan det vara skönt med minusgrader så att man slippa leran :)
Divorce your horse

Johanna

Ja idag föredrar jag plusgrader åtminstone. Känner att -20 blev lite för kallt...

Svar: Ja det känns lite väl kallt ;)
Divorce your horse

Ida

Antingen plusgrader eller 5-10 minus och ett par decimeter snö och inget pendlande däremellan. :p Vi har ridbana och 5-10 minuters resväg till ridhus.

Svar: Håller med, är det mycket snö så kan man ju rida ändå :) men när det är hårt och is så är det inte så kul
Divorce your horse

Lina

Har hellre plusgrader men för markernas skull behövs även frost och snö så bara att vara glad att det är lite vinter!
Här är det just nu i skrivande stund -10 grader ute, hästarna får vila eftersom enda stället jag kan rida på just nu är skogen där jägarna såklart har storjakt!
Men jag har ridhus nära på de flesta hållen, men är väl en kostnadsfråga också, då låter jag hellre hästarna vila eftersom de ändå ska ha vintervila =)

Svar: Ja men precis det är ju smart att lägga in vintervilan när vintern kommer, det brukar vi också göra :) Men nu blev det så mycket jobb inför SIHS så de fick sin vila lite tidigare än planerat :)
Divorce your horse