Bli rik av att tävla ponny?

För många år sen så tävlades det på ponny inom teamet och under vissa av de åren fanns det prispengar även på ponny-sidan. Vi i teamet var med när detta förändrades, från att man kunde få en slant när det gick bra till att man inte fick det längre. Det finns så klart två sidor av ett mynt och det finns säkert negativa faktorer i prispengar, men jag och teamet här anser att det finns många fler fördelar.
 
Trots att det ett år gick väldigt bra för en av oss och flera av starterna innebar placeringar gick inte ekipaget plus efter alla utgifter var betalda. Det gick inte ens jämt ut. Nej, för det kostar helt enkelt väldigt mycket att hålla på med hästar och allt vad det innebär. Pengarna som kom in var bara ett glatt tillskott och las direkt ut igen på nya startavgifter, veterinäravgifter på tävling, boxplatser, platser att bo på, bensinräkningar, stallhyra, hästmat och så vidare. Det var några ett tag som sa att föräldrar tvingade sina barn att tävla för att tjäna pengar på det. Sen när har man blivit rik på att hålla på med ponnyer och tävla? (Ja, jag vet att några gör det, men de är inte många och de flesta behöver sponsorer för att kunna tävla).
 
När prispengarna togs bort pratades det om att startavgifterna skulle bli billigare och att det överlag skulle bli billigare att tävla (så att alla skulle kunna göra det). Vi tävlar inte på ponny längre, men under de åren vi red utan prispengar blev det ingen direkt skillnad på kostnaderna, snarare att de började bli dyrare i slutet. En del av oss ryttare talade också om att det var konstigt att barn på häst fortfarande fick (och får) rida om prispengar. Vad är det för skillnad på barn ponny och barn på storhäst? Det tystades ofta ner med: ”Sssscchhh, annars kanske prispengar försvinner helt.” Och det hoppas jag verkligen inte att det gör. Men logiken är skev. Barn som barn.
 
Det var nyligen uppe på tapeten igen att återinföra prispengar på ponnytävlingar, men det blir inte av. Kanske att det skulle i framtiden gå att införa att man får dubbla startavgiften tillbaka. Men är inte det också pengar då? Jag vet att man redan nu kan få startavgift tillbaka och det är bättre än inget, tycker jag, men blir inte diskussionen lite löjlig kring allt det här? Under den tiden vi red ponny var det (vad vi vet) ingen som tjatade, stressade, oroade sig, tyckte att det var dumt, var avundsjuk på pengarna eller något annat negativt kring att få möjligheten att vinna pengar. Vann man inte, var man inte besviken eller ledsen över prispengarna, man var ledsen över att man inte vann, punkt. Och ingen av oss barn var pressade att bli rika på att tävla. För då, då har man valt helt fel sport och borde lägga hjälmen på hyllan och börja med tennis eller varför inte golf?
 
 
 
 
Caroline

Min dotter tävlar ju för att hon tycker det är kul och en lärande upplevelse och vad hon behöver träna mera på tex hemma eller träning. Man blir inte rik när man håller på med hästar och tävling och att träna för tre tränare. Men jag som förälder ser det mer som att jag gärna lägger ut pengar på mina barn och låter det ha aktiviteter för de är bara små en gång i livet. Vet flera föräldrar som inte vill lägga ett öre på sina barn på aktiviteter för att de själva ska unna sig för sina egna pengar. Jag skulle med glädje gärna sponsra en ponnyklass med lite pengar om det är nödvändigt att ha pengar som vinst. Men undra om det tar bort glädjen som barn och leken som är viktigt när de är barn om pengar är med i det. Svårt att förklara i ord och kortfattat.

Svar: Ja det finns ju både för och nackdelar med prispengar. Men hur som helst så tänker vi likadant när det gäller barn, jag har alltid haft föräldrar som velat vara med och stöttat i både med och motgång. vi barn har alltid gått först och det kommer jag att vara för evigt tacksam. Om jag skulle skaffa egna barn så skulle jag också vilja vara en sådan förälder som du är, om man inte vill lägga tid på sina barn så ska man nog inte skaffa några :)
Divorce your horse