Rider du ”lagligt”?

Jag har stött på ett litet hackamore problem. När jag mäter ett så kallat vanligt ”ponnyhack” så får jag längden på skänkeln till 19 cm alltså två cm över den tillåtna gränsen för ponnyhack. Nu till frågan är det jag som är dum i huvudet och inte fattar hur man ska mäta eller rider alla runt med icke tillåtna hack?

I TR står det: ”Hackamore där skänklarna får ha en maximal längd av 17 centimeter. Hackamore får inte användas i kombination med något bett. Längden mäts från översta delen där sidostyckets fästs till nedersta delen där tygeln fästs”

Jag får nog mäta ett par gånger till, för att vara på den säkra sidan. Fast det verkar vara fler än jag som får det till 19 cm…

 

Hur som helst är det någon som vet vart man kan få tag på ett kortare hack som inte ser ut som något krusidulligt indianhack och som är precis 17 cm varken mer eller mindre?  

Chessikatt

Oj, vad konstigt!
Jag vet inte vad du räknar som krusidulligt indianhack, men Taur har en mängd olika skänklar! Kanske kan finnas någon variant där som passar?

Svar: Tack så mycket för tipset! :)
Divorce your horse

Ann

http://butik.ridakademi.se/ridutrustning/Hackamore Har en del olika!

Svar: Stort tack för tipset :)
Divorce your horse

Denise

oj då! Hoppas du hittar något bra som uppfyller kraven!

Svar: Det hoppas jag med :)
Divorce your horse

Anonym

Har fått lära mig att det vi kallar hackamore egentligen heter mekaniskt hackamore, och "indianhackamore" heter kort och gott hackamore! Har knutit hackamore och repgrimmor i ett par år och fick inte veta detta förns ett par veckor sen ;p skulle ett rephackamore vara av intresse så gå gärna in på min instagram sida holmlundshast!

Svar: Där ser man, man lär sig något nytt varje dag :) Riktigt fina rephackamore du gör också! Vet vart jag hör av mig om jag någon gång skulle behöva köpa ett :D
Divorce your horse

Lina

Vad konstigt.
Hackamoret jag har som också är ett ponnyhack är 16cm.

Svar: Kanske tillverkarna har gjort dem längre av någon anledning
Divorce your horse