När den spontana blir ospontan

Igår kväll kunde jag ha blivit ägare till ytterligare en häst. Som den missbrukare av hästnet jag är satt jag där på eftermiddagen och tittade på många fina hästar. Och så kom den där hästen upp, den som man nästan inte kan motstå och jag började tänka att en häst mer kan ju inte bli för mycket, eller hur?

Jag började rada upp frågor som jag ville ställa till säljaren, rådfrågade mina nära och kära. Och ingen tyckte direkt att det var en dålig idé. Hästen hade ju trots allt enligt min jurist, fyra ben, två ögon och såg frisk ut, det var bara att slå till!

Men precis innan samtalet gick iväg stoppade jag mig själv i spontanköpandet. För att även om många hästar redan finns i stallet, så ska man inte köpa hästar bara av spontanitet. Så nä, den här gången blev det ingen ny häst, men vem vet vad som händer imorgon? 

 
Emmy Laursen

Tycker att det är väldigt klokt av dig att sätta stopp för dig själv. Oftast när något blir väldigt spontant så tänker man inte igenom det hela vägen! :)

Svar: Ja men precis ibland så är det bra att ta ett steg tillbaka, tänka om och analysera lite :)
Divorce your horse

Neapocalypse - en alternativ hästblogg

Jag är mästaren av spontanitetsköp! Just nu är det en tatuering jag vill skaffa och hittar motiv "spontant", haha känns inte så säkert lol

Svar: Haha... ja de är ju svår att göra sig av med om man ångrar sig ;)
Divorce your horse

Anonym

Vissa spontanköp är normala och helt ok, typ en handväska eller ny klänning men häst, NJA :p en nått eller två ska man nog sova på saken (;

Svar: Ja problemet är nog att jag inte är så där värst förtjust i handväskor, så jag kan liksom inte ta ut min spontanitet på det, hihi ;) Men du har som sagt var helt rätt ett hästköp borde man fundera på lite extra :)
Divorce your horse

Katarina

Var ju jag som kommenterade, ville inte alls vara anonym!

Svar: Ibland så är kommenterings-systemet inte så samarbetsvilligt som det borde vara :)
Divorce your horse

Molly Bergh

Haha känner igen dedär... Det är tur att pengarna (iallafall inte mina HAHA) räcker till alla mina önskade spontanköp så det är någonting som hejdar mig haha!

Svar: Ja det är väl lite av mitt problem jag i princip sparar pengar just till spontanköpen, dum idé skulle jag tro ;)
Divorce your horse

mymind

Kanske det var nån annan som skulle få den hästen... nån som behövde den mer än du... Vad var det du hade för rubrik häromveckan: Bara för att man kan behöver man inte... :). Men det kan säkert vara bra att "nästan köpa", mitt i allt kommer man på att det är nån helt annan sort man vill ha, man har bara inte vetat om det förrän man började fundera... Fast det är väl som med ny-bil-funderas, har man en gång börjat går det inte att sluta förrän det står en på gården :).

Svar: Ja du har så rätt så, jag borde helt klart ta till mig av mina egna ord lite mer :) Även om det ibland är svårt, som du skriver så är det väldigt svårt att hålla sig när man fått en bra idé :)
Divorce your horse

Neapocalypse och tinkerhästen Clooney

sv; tack! Du som är hästintresserad borde kika in dom böckerna, svinintressanta!! :D

Svar: :)
Divorce your horse

Lisa Gustavsson

Hästar är som chips, man kan inte bara ha en :)

Svar: Så sant, hästar är högst beroendeframkallande :)
Divorce your horse