Ruffel och båg?

IR ljus, laser, akupunktur och kiropraktik, ja listan kan göras lång. Men är alla dessa behandlingar verkligen så pass bra som de utlovas och ger de verkligen resultat? Jag har själv agerat nåldyna och gått till kotknackare flera gånger än vad jag kan räkna, å inte fan blev jag bättre för det. Pengar i sjön och tillslut så gav jag upp hela idén på att det skulle hjälpa mig.

Men då många hyllar dessa metoder till hästar så tänkte jag att jag inte ska vara sämre än att jag provar. Så jag tog ut en equterapeft som kollade igenom hästarna och hon hittade inget att behandla. Så har jag klarat mig så här långt utan alla dessa behandlingar och ändå har välmående hästar, ja då klarar jag mig nog ett tag till.

Vad har du för erfarenhet av dessa behandlings metoder? Har du provat det på både dig och hästen? Jag vill gärna tro att det är bra och att de gör nytta. Jag vill tro att skador kan läkas lika fort som jag drar en lampa över den, men jag måste säga att jag är lite vilse i min tro…   

 

 Det är så här jag känner mig när jag är en livslevande nåldyna
Emma Elfstrand - elfstrands.se

Har provat både ET, laser och massage på våra hästar och inte märkt någon nämnvärd skillnad. Antagligen har de väl inga större "problem" förhoppningsvis :) Och samma med mig: Har kronisk ryggvärk men inte blir det bättre av naprapat eller kiropraktor det heller!

Svar: Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, då tror jag inte att jag är helt ute och cyklar i alla fall :)
Divorce your horse

Caroline

Aldrig provat under all tid som jag har haft häst. Har heller aldrig provat på mig själv heller.

Svar: Vem vet det kanske gör magiska under för både dig och din häst ;) Dock tvivlar jag på det...
Divorce your horse

Felicia Ericsson

hur kommer du på allt?? haha, men du, du har ingen lust att skriva något roligt om den artikeln alla skriver om nu, med barnbloggare osv! hade varit kul :)

Svar: Absolut, det ska jag göra! :)
Divorce your horse

Isabelle

Jag testade akupunktur på min foderhäst som hade ont i ryggen och vilket resultat det blev :) Min nuvarande häst har jag aldrig haft problem med, hade en ut för hans shivering en gång, men han konstaterade mest att problemet fanns där (nähä?).

Svar: Ja, vissa människor och hästar kanske det fungerar bättre på än andra. Alltid roligt när det fungerar i alla fall! :)
Divorce your horse

Neapocalypse och tinkerhästen Clooney ・゚♥

sv; ja men eller hur :) <3

Emelie

Jag brukar ha min genomgången av kiropraktor med jämna mellanrum, mest för att stämma av att allt är frid och fröjd. Någon liten låsning kan han hitta ibland, men inget som gör direkt underverk. Lugnar mitt samvete om inte annat :)

Svar: Ja ibland kan ett lugnat samvete vara värt det :)
Divorce your horse

Denise

Många av behandlingarna är nog ren bluff.. Men samtidigt så är det väl så att olika hästar (och människor!) svarar olika bra på behandlingar och man får testa sig fram om man vill hitta något som verkligen fungerar..

Svar: Ja men precis, du har så rätt så :)
Divorce your horse

Emmy

Akupunktur är ju en metod som inte är bevisad på att ge effekt. Man har gjort blindtester på folk och istället för att sätta i målarna så har de bara nuddat huden och inget mer, och det har gett samma effekt.. Så en hel del är ju obevisade teorier och en hel del handlar om hur vi ser på saker. Tänker vi att det ska göra om, så gör det ont. Min ponny brukar få akupunktur + laser och jag tycker att han är mjukare i kroppen efter det.

Svar: Alltid roligt när behandlingar fungerar! Du har nog en poäng, en hel del sitter i huvudet.
Divorce your horse

Amanda & ridtravaren Lilleman

Kiropraktik är dessvärre något jag kommer att vara beroende av resten av mitt liv. Jag "fastnar" nämligen i bäckenet och behöver gå och knäcka loss det ungefär var 3-4 månad. Jag känner själv när det är dags för då halkar höger stigbygel av när jag rider och får ont i ländryggen rent generellt och i mina powerwalks börjar jag gå snett och lutar till höger plus att jag får ont i hela höger sidan.

Kiropraktik och laser är det jag provat och har erfarenhet av och det funkar. En del hästar behöver inte kiropraktik för att dem är precis som du själv skriver inte i behov av behandling medans andra behöver regelbundna besök. Jag har dock bara erfarenhet av allt i och med travhästar. Kanske behandlar man olika eftersom att vi vill olika saker med våra hästar beroende på gren. Men det funkar för oss i travsporten iaf :)

Svar: Roligt att du har positiv erfarenhet av dessa behandlingar! Själv så vill jag ju gärna att det ska fungera. Kanske är det så att det helt enkelt är som allt annat, individuellt och att vissa får en positiv reaktion på det vilket är jättebra :)
Divorce your horse

Danai

Jag har provat på pållen 2 ggr. Efter första gången kände jag absolut ingen skillnad, men jag gav det en chans till och påpekade då för equiterapeuten att jag inte kände något efter gången innan. Han tog lite mer tid på sig andra gången och gjorde lite annorlunda med både nålarna och lasern. Efter det har hela hästen varit mer genomsläpplig i överlinjen (det som varit svårt tidigare) och allmänt känts mer lösgjord och liksidig (har korta muskler på högersidan).

Mor, mormor, morfar och bror har gått på akupunktur av alla möjliga anledningar (allt från stress och sömnproblem till ont i ryggen) och älskar det, själv tycker jag det verkar lite obehagligt, så har inte vågat testa det..

Dags för återbesök för Flisan om en vecka igen så vi får se vad han säger då :)

Svar: Vad roligt att du fick ett positivt resultat! Kanske är det så att man helt enkelt ska ge det några försök och att det kan bli bättre andra gången. Ska jag ta ut någon mer till hästarna igen så tror jag även att jag provar med en annan equiterapeut, för att se om det blir någon skillnad :) Blir roligt att se vad du tycker efter återbesöket med Flisan :)
Divorce your horse

Jag

Det kan vara stor skillnad på vem man använder. Precis som jag själv är kräsen och inte går till vilken läkare som helst, så väljer jag både veterinär och equiterapeut med omsorg.

Svar: Ja det gäller nog att vara lite petigare när man väljer equiterapeut. Dock så är det svårt att veta vem man ska välja, själv så läste jag runt på nätet innan och tog ut en som skulle vara bra men jag vet inte riktigt om jag tycker att hon var så bra...
Divorce your horse

Maja Wallström

Jag själv har kroppen från helvetet, pga. ridolyckor har jag sne ryggrad (trycker i perioder på lungorna), snett bäcken, kotorna i nacken sitter lite som de vill osv. Jag har fått mycket hjälp av kiropraktor och laser, de har faktiskt räddat mig. Pga. detta har mina hästar alltid fått behandlingar av laser osv. för att underhålla! Jag är supernöjd. Det krävs dock att rätt person gör det.

Svar: Roligt att höra att du har fått en positiv effekt av det! Tråkigt dock att du är dålig i kroppen överhuvudtaget :( Sen så tror jag att du har rätt man måste hitta den rätta personen som verkligen kan sin sak :) Vilket tyvärr inte alltid är så lätt...
Divorce your horse