Att raka eller att inte raka?

Det är frågan...
 
Jag måste erkänna att jag rakar alla våra hästar. Oavsett så rakas allt, t.o.m i öronen ska det där luddet bort. Mestadels så är det nog en vana att det är bara så vi gör här hemma. Men samtidigt ser jag så otroligt många som endast halvrakar sina hästar. Ja det finns faktiskt dem som inte alls rakar... Hör och häpna... Nej skämt och sido. Såklart finns det positiva och negativa sidor med att både raka och att inte raka. Individanpassning är det absolut bästa och jag förstår dem som inte rakar om det inte alls behövs. 
 
Rakar du din häst?
 
 
En alldeles för orakad men perfekt liten skit ;)
Josefine Svärd

Hade ingen aning att det fanns såhär mycket tankar bakom rakning på hästar! Men vilken fluffig liten mys <3

Svar: Det är en hel vetenskap ;)
Divorce your horse

Anonym

Jag rakar inte min tant, men däremot tränar vi mycket mer i år än tidigare och hon blir så himla svettig och känns lite elakt att släppa ut henne i hagen då... funderar mycket fram och tillbaka och blir det en mild vinter då kommer hon att rakas! Men kryper tempen ner till flera minusgrader får hon nog behåller vinterskruden på😅

Anonym

Jag rakar inte min tant, men däremot tränar vi mycket mer i år än tidigare och hon blir så himla svettig och känns lite elakt att släppa ut henne i hagen då... funderar mycket fram och tillbaka och blir det en mild vinter då kommer hon att rakas! Men kryper tempen ner till flera minusgrader får hon nog behåller vinterskruden på😅

Svar: Låter som en väldigt bra plan :)
Divorce your horse

Friesernleia.blogg.se

Jag har inte rakat Leia av den anledningen att hon ibte rids så hårt just nu och därför ser jag ingen mening med det:)

Svar: Håller med de som inte rids så mycket behöver inte rakas :)
Divorce your horse

Lina

Har rakat Figge, han svettades alldeles för mycket trots lätta pass, en liten lurvig travare det där.
Körde Halvklippning då han inte blivit klippt mycket innan så får man börja någonstans och han är så frusen också så man får ju välja.
Caroliena klipper jag inte även om jag skulle vilja, hon hatar klippmaskiner och har sparkat sönder en för några år sedan, ska hon klippas måste jag till veterinär och ge lugnande direkt i blodet, gärna flera omgångar också, väldigt trist så därav väljer jag att inte utsätta henne för det alls.
Ska köpa en sladdlös och börja träna henne ute att vänja sig men det får bli i framtiden.

Annars är jag sådan som vill klippa allt!
Ben, huvud, ja allt men lämna en liten padd på ryggen, snyggast så helt enkelt ;)

Svar: Bra att du anpassar dig till hästarna :) Och ja jag brukar också lämna en liten padd på ryggen bara för säkerhets skull, det är ju de sista stället man vill ha skav på :)
Divorce your horse