Bära hjälm? Det beror på vem du är

Jag har funderat lite på det här med att rida med hjälm eller inte. Det diskuteras ju alltid till och från i sociala medier. Jag tycker lite som så att det är upp till var och en själv, men har man inte vett nog att skydda sin hjärna och sitt huvud, ja, då har man inte så mycket att skydda där inne. 

Oavsett hur man ser på det, är det var och ens val, vi har inte hjälmtvång i Sverige förutom vid ridskolor, vissa stall som har de och på vissa tävlingar (i höga klasser i dressyr har man val att rida med hatt istället, till exempel). Utan det jag började tänka på var: varför är det ingen som skriker på dressyrryttarnas sociala medier. En hatt skyddar lika lite som en keps eller tofs, men det är ingen som skriker när en bild från en stor dressyrtävling dyker upp. Det finns ingen som skriver: ”Men vart har du HJÄLMEN?!?!?!?!?”, eller: ”Är du dum i huvuduet, man ska alltid ha hjälm” eller: ”Tänk på att du är en FÖREBILD!! Du MÅSTE använda HJÄLM!!!”. Är inte dressyrryttare på högnivå förebilder? Ska inte de föregå med gott exempel också i så fall? 

Och nej, deras hästar är inte säkrare än någon annans häst. Hästar är flyktdjur, oavsett om den är avlad för hoppning, dressyr eller att gå i skogen. Oavsett vad den är utbildad till att göra så arbetar vi med djur som har flyktbeteende. Och inte för att vara sån, men jag har varit på några dressyrtävlingar och det är minst lika hispiga och oroliga hästar (om inte mer) som vilka hästar som helst. Och ja, vissa av ryttarna har kanske mer erfarenhet än andra, men det hjäper föga när en häst går omkull, snubblar, får panik eller på annat sätt blir okontrollerbar. 

Jag tycker att det är suveränt att fler och fler inom eliten i dressyr använder hjälm (och jag är inte utefter att säga att de som inte rider med hjälm gör fel). Tummen upp för det. Jag tycker inte att hjälmfrågan i sig är intressant. Det är som sagt var och ens val. Utan det som jag tycker är intressant är hur det är accepterat för vissa ryttare att rida utan hjälm, medan det mot andra ryttare skriks både högt och brett om vikten av att bära hjälm.

Linda Andersson

Jag tycker alltid man ska bära hjälm för sin egen säkerhet :)

Svar: Håller med dig :)
Divorce your horse

my

Håller med dig! Har aldrig suttit på en häst utan hjälm men jag bryr mig inte om någon rider med hjälm, är väl deras egna val. Likaså med säkerhetsvästar och allt man kan ha på sig :)

Svar: Precis så jag tänker :)
Divorce your horse

Johanna

Jag kan också tycka att det är upp till var och en! Jag skulle vilja veta hur många av dem som alltid klagar på sociala medier när de ser någon rida utan hjälm som själva använder cykelhjälm när de cyklar..? Då säger de flesta att det är skillnad på att rida en stor häst som är ett flyktdjur och att cykla. Men sanningen är nog att det händer precis lika mycket cykelolyckor som ridolyckor och därmed borde det ju vara lika självklart att använda cykelhjälm! Men nej, så är det ju inte för det är ju löjligt att cykla med hjälm enligt många...?

Svar: Det där har jag inte reflekterat så mycket över, men du har ju helt rätt faktiskt! På med hjälmen när man cycklar också :) sen kan man ju klaga bäst man vill eller inte på andra ;)
Divorce your horse

Lovisa Magnusson

Tycker också det är spännande och intressant hur de kan vara "accepterande" för vissa. Fotar en tjej med sin ponny utan hjälm blir det ofta ett ilskt kommentarsfält. Men dressyrryttaren som rider med hatt klagar folk betydligt mer sällan på?

Svar: Ja men visst är det konstigt och lite ologiskt men samtidigt extremt intressant :)
Divorce your horse

Tuva Björnwall

bra inlägg :)

Svar: Tack så mycket! :)
Divorce your horse

Lina

Håller med dig!
En häst är inte säkrare oavsett vilken gren man rider i och jag är själv sådan som alltid har hjälm, kanske utan vid en fin fotografering men väldigt sällan även då med mina nerviga springare ; )

Svar: Ja men eller hur :)
Divorce your horse

Emelie

Det finns något klipp på när en dressyrhäst flyger i luften över ett löv som hittat in på banan. Minns inte vad ryttaren har på huvudet, men jag hade absolut velat ha hjälm i den situationen!

Svar: Haha ja det hade man ju verkligen velat ha i en sådan situation :)
Divorce your horse