Vilka stigbyglar använder du?

Stigbyglar finns i otroligt många utförande, de finns stigbyglar som har färger som man aldrig sett förut och sen finns de dem som glimmar så mycket att man blir bländad. Det finns de som är väldigt säkra att rida med och sen finns det de som skriker ”Jag ska släpa dig efter hästen”. Det finns helt klart en hel del stigbyglar, en del kommer även att länsa ditt konto, men vad gör de när man får möjligheten att rida runt i stigbyglar av äkta guld?  

Nu till frågan, vilka stigbyglar tycker ni är de mest säkra stigbyglarna? Jag behöver nämligen införskaffa ett par till nya hästen. Hon gillar ju att busa till det i galoppen och då vill jag att ryttarna flyger helt av (om de inte väljer att sitta kvar) och inte flyger halvt av om ni förstår vad jag menar.  

 Dessa har jag, men får en känsla av att de inte är det säkraste man kan ha. 
Hanna

På Merlin rider jag i dom gamla hederliga säkerhetsstigbyglarna. Jag får liksom rida i dom stigbyglarna som finns på sadeln.
Dock tycker jag Soft Up stigbyglarna är väldigt snygga för övrigt ;)

Svar: Ja soft up är det många som gillar, kanske värt att investera i ett par :)
Divorce your horse

Emelie

När jag fortfarande red så hade jag stigbyglar med gummiband, kändes trygga. Men jag tror utvecklingen har gått framåt sen dess...

Svar: De finns fortfarande kvar att köpa, ibland går utvecklingen lite långsamt? Eller också så stannar bra grejor kvar i sortimentet länge :) Red själv väldigt mycket i dem innan de nya ledade stigbyglarna kom, ända problemet med dem var att de inte riktigt klarade tyngden som blir när man hoppar mycket, då töjdes dem ut... Men de känns helt klart som säkra stigbyglar :)
Divorce your horse

Jenny

Har gamla säkerhetsstigbyglar med gummisnodd på men freejump eller vad dom heter är snygga, vet inte hur de funkar säkerhetsmässigt dock..

Svar: Ja freejump är väldigt populära :)
Divorce your horse

evie

Tror inte några av mina är så värst säkra... rider med sprenger bow balance på dressyrsadeln och plaststigbyglar (med bred platta) på hoppsadeln :) plaststigbyglarna går ju förhoppningsvis sönder om man skulle fastna.

Svar: Bow balance är verkligen superbra stygbyglar! De ska ju även vara så kallade "säkerhetsstigbyglar" men jag undrar om de verkligen är så säkra. De tråkiga med dem är ju även att det är olika storlekar för dam och herr :( och det blir ju lite jobbigt om flera personer rider samma häst
Divorce your horse

Ida

Jag har kwick-out på mitt troll, det känns som de är bland de säkrare. Stigbyglarna med gummisnodd har man ju läst om folk som fastnat i, dessutom böjde den övre delen sig på mina jag hade för hundra år sedan. :S

Svar: Har varit med om samma sak med gummisnodd stigbyglarna, det verkar inte klara tyngden så bra...
Divorce your horse

Miss Philipsen

Ja, det är nog fruktansvärt att fastna. Är inte alls insatt i sådana saker längre men har för mig att jag gillade sådana som inte skon kunde gå igenom helt. (:

Lina

Jag har Intec, super bra stigbyglar som är rörliga.
Har dem för mina knä för det är mer "svikt" i dem och de ska vara bra om man har problem =) .

Svar: Sådana har jag också haft, håller med dig om att dem är bra :)
Divorce your horse

Tilda

Usch vore en mardröm att fastna i stigbygeln...

Svar: Ja det vill man inte göra...
Divorce your horse

Katarina

Jag har sprengers ledande stigbyglar, de enda som funkar riktigt bra till mina knän. På arbets/galoppsadeln har jag ett par breda i aluminium. Kanske inte så säkra men rider bra i dem :)

Svar: Håller med dig om att sprengers stigbyglar är riktigt bra och skonsamma för kroppen :)
Divorce your horse

Tuva Björnwall

Jag har vanliga säkerhetsstigbyglar med snodd, kan behövs på min galning.. ;)

Svar: Alltid bäst att vara på den säkra sidan ;)
Divorce your horse

Anonym

Jag har ett par från hööks med en gummiring på utsidan! Tycker dom är superbra och är till ett bra pris!

Svar: Ja de är väldigt bra ur ren säkerhets synpunkt och har precis som du skriver ett väldigt bra pris :)
Divorce your horse

Anonym

Jag har ett par från hööks med en gummiring på utsidan! Tycker dom är superbra och är till ett bra pris!

Svar: Ja de är väldigt bra ur ren säkerhets synpunkt och har precis som du skriver ett väldigt bra pris :)
Divorce your horse