Att lära sig något nytt

Går det verkligen att lära en gammal hund att sitta? Nu vill jag väl inte påstå att jag är gammal, kanske lite lillgammal, men inte direkt så gammal att jag inte kan lära mig nya saker, eller lära om mig. Men jag har börjat fundera på att jag trots allt kanske är lite väl till åren…

Ni som har följt mig den senaste månaden har nog sett att jag börjat mer och mer rikta in mig mot körning. Nog för att jag älskar att rida, men det vore så jädra kul att också bli bra på att köra. Men det är ju alltid en utmaning att lära sig något nytt.

Just nu skulle jag vilja byta ut min rockar till en riktig maratonvagn. Men det är ju minst lika krångligt att köpa en ny sadel till en häst som en ny vagn har jag märkt! I alla fall för en nybörjare som mig, finns det vagninpassare precis som sadelinpassare?

Jag vet att ni är några därute som håller på med körning, vad ska man egentligen ha för vagn? Vad kör ni och vad har ni för vagn?

Och när vi ändå håller på och jag är inne på att lära mig nya saker, jag som gillar att läsa mig till kunskap, finns det några bra böcker? Några bra forum? Någon extra bra webbsida? Tell me everything! Please!

En strålande lik bild av mig just nu
 
Vanessa andersson

Hade rockard till min shettlandsponny, trodde bara det var att köpa en vagn som passade. Men där ser man att det också måste passas ut ;)

Svar: Rent tekniskt så kanske det bara är att köpa en :) Men om man skulle vilja tävla så finns det lite regler kring bredd och tyngd och sen finns de en del olika funktioner som jag faktiskt inte alls förstår mig på ;)
Divorce your horse

Tina

Kan ingenting alls om körning men låter häftigt med en maraton vagn!

Svar: Ja det skulle vara riktigt häftigt med en maratonvagn :)
Divorce your horse

Jen

Spännande! Känns som en ganska snäv inriktning och lite färre att vända sig till?

Svar: Ja det har du helt rätt i :)
Divorce your horse

Tuva

Jag kan absolut noll om körning, men det verkar väldigt kul! :)

Svar: Ja det är väldigt kul :) och fartfyllt ibland ;)
Divorce your horse

mymind

Vad roligt med något "nytt"! :) Ungefär som när jag mer och mer vill lära mig om arbete från marken... Ett namn jag fick i huvudet om körning var Hans Sidbäck, han är väl finländare men har skrivit böcker på svenska (såg att de fanns på adlibris) och håller också kurser på svenska. Sen finns det ju nog en hel del på nätet tror jag... Varför inte gå in till ett helt gammaldags bibliotek och fråga :)! Lycka till med tömmar och vagn!

Svar: Tack för tipset ska kolla in hans böcker :) och kanske även ta en sväng till ett bibliotek :)
Divorce your horse

Tilda

Vad spännande det låter. Jag kan ingenting om körning men det hade varit kul att prova :)

Svar: Tycker absolut att du ska prova om du får chansen någon gång :)
Divorce your horse

Emelie

Jag hoppas mina tips har hjälpt dig något, även om det är många aspekter att tänka på.

Är det någon annan som är nyfiken så rekommenderar jag dessa filmer som en bra grund. https://exaequestrian.wordpress.com/2013/12/30/basic-carriage-driving/

Svar: Det har verkligen hjälpt jättemycket! Även om det snurrar lite väl mycket i huvudet och man känner sig lite dum ;) Är som sagt var mycket tacksam för all hjälp jag kan få :)
Divorce your horse