Att grilla en häst

Jag läser och följer väldigt många ryttare på olika sociala medier, och det som slår mig är att väldigt många grillar sina hästar. De rider och nöter i timmar och rider flera gånger om dagen. Om du sätter hästen på ett spätt och snurrar den över en eld så kommer den att dö det kan jag lova, lika så om du tränar den alldeles för hårt så kommer den att dö. Det kanske inte syns på ytan, den kanske springer runt, men själen och glädjen dör.

Vad är det som gör att man vill grilla sin häst, vad är det som gör att man vill nöta i timtal på en fyrkantig ridbana? Jag förstår inte, men det kanske bara är jag…

 Let´s have a barbeque... Or not
eiro.blogg.se

Ja förstår inte heller folk som bara rider runt i en paddock eller ett ridhus hela tiden. Jag tror verkligen att varierat arbete är de bästa för hästen och jag brukar varva dressyren på banan med uteritter, klättring mm allt för att få hästen att fortsätta tycka de är roligt samt få ett mångsidigt arbete.

Svar: Precis, håller med det viktigaste av allt är att behålla glädjen :)
Divorce your horse

Mikaela

Jag förstår inte heller meningen med det. Det kan inte vara kul för varken en själv eller hästen. Dessutom måste man få vila lite, man vilar ju faktiskt sig lite i form också. Om man dessutom tar död på glädjen och motivationen kommer man inte att se några framsteg överhuvudtaget ändå.

Svar: Finns så många hästar som helt plötsligt bara försvinner från tävlingsbanorna, just av anledningen att man har pressat dem för hårt, vilket är väldigt tråkigt. Man får som du skriver inte glömma bort vilan, i mina ögon är vilan minst lika viktig som själva arbetet :)
Divorce your horse

Emelie

Hade jag fått bestämma så hade jag nött dressyr dagarna i enda! Jag är en riktig dressyrnörd ut i fingerspetsarna.

Men jag är klok nog att inse att min ponny inte tycker detsamma. Han behöver komma ut och lattja i skogen för att tycka livet är roligt :) Nu har jag ju till och med skaffat en ponny till för att undvika att nöta mer på honom än nödvändigt.

Svar: Ja att ha flera hästar i stallet är en jättebra lösning för den som vill träna mer än vad hästen vill :)
Divorce your horse

Amanda & ridtravaren Lilleman

Varierad träning är både bättre för hästens ben/kropp och huvud. Man kan ju verkligen undra hur kul det är att springa runt runt i en inhägnad sandig paddock (eller ridhus). Usch, hua..

Svar: Håller med varierad träning är det allra bästa :)
Divorce your horse

Kajsa

Du satte ord på mina känslor! Det är något jag inte heller förstår!
Det blir ju mycket roligare om man inte gör samma sak varje dag och i längden kommer det hjälpa en otroligt mycket med varierad träning!

Svar: Härligt att jag lyckades sätt ord på dina känslor och att du håller med! :)
Divorce your horse

N

Är inte insatt i hästvärlden men förstår och håller med i det du säger!

Svar: Härligt att du håller med :)
Divorce your horse

Emmy Laursen

Förstår precis vad du menar, därför tycker jag att det är viktigt med varierad träning oavsett häst/inriktning ;)

Svar: Roligt att du håller med mig! :)
Divorce your horse

Tina

Så bra skrivet!!

Svar: Tack så mycket! :)
Divorce your horse

Katarina

Hihi igår red jag typ 15 minuter så hör inte till en här kategorin i alla fall x)

Svar: Skönt att du inte hör till den gruppen :)
Divorce your horse

Jennifer Lindberg

Håller med! Detta är så sant! På sommaren kan det ju vara så att man rider på förmiddagen ordentligt, och sedan tar en skritt-tur barbacka ner till vattnet på kvällen, men det är alltid en annan sak än att sitta och nöta i timtal. Inte roligt för hästen alls och såna hästar brukar tappa gnistan i ögonen. :(

Svar: Roligt att du håller med, och som du skriver att rida ner till vattnet på sommaren är ju inte samma sak som att nöta, snarare tvärtom så är det nog väldigt trevligt för både ryttare och häst :)
Divorce your horse