Tävlings kläder i alla dess former

För att fortsätta gårdagens kläddrama så kommer här ett inlägg skrivet om just kläder.

Dressyrryttaren

Dressyrryttarens kläder är helt klart av en romantiskstil. Glittrande smycken som bärs med stolthet. Skinande stövlar som måste putsas stup i kvarten. Samt vackra frackar, kavajer, ascot knutar och plastronger. I mina ögon är dressyrryttaren lite av en romantiker. Vackert och fridfullt utför de under i fantastiska kläder.

Hoppryttaren     

Klädstilen på hoppryttare har ändrats drastiskt på den senaste tiden, i alla fall på damsida. Herrsidan har däremot stått helt stilla. Men har det förändrats till det bättre? Jag menar, jag vet inte om jag tycker att det är så snyggt med kavajer som ser ut som de har gått på alldeles för hög värme i tvättmaskinen och helt plötsligt har krympt. Sen för det andra så har man helt glömt bort att göra något åt de där vita ridbyxorna som i mina ögon är både fula och opraktiska. Tur att ryttarna i alla fall kan utföra fantastiska ritter ändå.

Fältävlansryttaren

Här är det praktiska och tilltänkta kläder som gäller. Snyggt vet jag inte om jag tycker att det är men vad gör det när leran flyger åt alla håll? Däremot så tycker jag att det är ytterst märkligt att fältävlansryttaren rider med vita byxor. Jag menar vid mållinjen så är de ju mer bruna än vita ändå. Men det verkar ju som att fältävlansryttaren har värdens bästa tvättmaskin i alla fall, för vid varje start är de skinande rena igen. 

 Detta är inte en selfi, det är jag som är fotografen ;) 
Vanessa

Jag är en sann dressyrryttare! När jag och Calle ska göra premiär på banan blir det i stigbyglar och sporrar med swarowski stenar, glittrigt schabrak, lackat träns och pärldetajer på håruppsättningen ;) *ska man vara fin så ska det vara till max*

Svar: Låter väldigt fin! :)
Divorce your horse

Susanna

Jag köpte ett par vita ridbrallor för ett tag sedan. Vi får väl se om de någonsin kommer till användning eller om de kommer mögla bort i garderoben :-D

Svar: Är övertygad om att du kommer att få använda dem! :)
Divorce your horse

Emmy

Jag tycker att hoppryttare har snygga outfits än dressyrryttare, förmodligen för att jag är en också ;) Tycker att hoppryttare har lite mer färg medans dressyr har mer "stilrent" generellt sätt :)

Svar: Jo men det håller jag med om dressyrryttaren är mer stilren vilket jag ioförsig gillar, medan hoppryttarna är lite mer sportiga :)
Divorce your horse

Emelie

Du glömde kuskarna :P

Där är det inte så vanligt med vita ridbyxor, förutom möjligtvis på groomarna.

I maraton-delen är det definitivt praktiskt över snyggt som gäller, även om det går att kombinera. Många färgstarka kombinationer ser man där, roligt!

Svar: Ja men visst det glömde jag helt bort! Tror att ni har den bästa balansen mellan utseende och det praktiska :) Fast kanske inte när det kommer till dressyrmomenten, rätta mig om jag har fel men kör ni inte i kjol/kavajbyxor och hatt då? ;)
Divorce your horse

Maja Wallström

Sanning rakt igenom, haha!

Svar: Ja lite sanning är det nog trots allt ;)
Divorce your horse

Kajsa

Sen finns det de fälttävlansekipagen som ser ut som en levande färgklick. Mycket roligare enligt mig! Oftast är det väl i och för sig ponnyekipagen! :D

Svar: Ja man blir lite glad när man ser ett färgglatt ekipage dundra fram :)
Divorce your horse

Andrea Müller

Känner igen mig så hahah... Fast istället för att jag tävlar så är det kameran vi fixar oss för! ;) Inför ett dressyrpass ska allt matcha, stövlarna ska glänsa men då hittar jag såklart alltid Hilda som skitigast. När vi ska hoppa så är det matchning också, försöker jag iallafall. Fast då är det lite skit samma om det ser så bra ut, då att hoppa Hilda är lite av en kamp haha. När vi rider ut skiter vi i allt, ibland ser vi i våran uterittsoutfit ut som clowner. Skulle skämmas ihjäl om man mötte en proffsig ryttare då eller nåt haha :D

Svar: Det är det som är lite av det bästa med att rida ut eller att ha eget stall, man kan se ut lite som hej kom och hjälp mig. Däremot så är det ju alltid vid dessa tillfällen som man får besök ;) Man blir nästan som en magnet och drar till sig alla :D
Divorce your horse

Emelie

Jo, det finns dom som kör i kjol och hatt. Själv har jag kostymbyxor och alltid hjälm. Sen har vi förkläde också, en praktikalitet från äldre dar för att skydda finkläderna mot smuts från tömmarna.

Kom och tänka på ett klipp jag tittade på för ett tag sen, från dressyrmomentet på en körtävling. En unge i bakgrunden frågar: - Varför är dom utklädda?

Haha, klockrent!

Svar: Hahaha... Vilken härlig unge! XD
Divorce your horse

Marica

hm jag är trav / wester tjej/ryttare :D Undra vad jag gör för kategori ;)

Svar: Du är unik! Det är inte alla som är det :) Skulle säkert vara häftigt att kombinera de två inriktningarna typ. westernhatt när man åker i sulkyn ;)
Divorce your horse

malin

du glömde islandsryttaren ;) haha

Svar: Ja det gjorde jag ;)
Divorce your horse