Hederspriser

Klippmaskin, sadelskåp, skottkärra, foder och en jädra massa vinsttäcken, är bara några exempel på saker som jag har vunnit. Visst är det roligt att vinna och att även få hederspriser. Bäst av allt är kanske de gånger då man vinner pengar och man faktiskt får tillbaka lite av de pengar som man har lagt ut på själva tävlingen. Men när allt kommer omkring så är det ju inte därför jag tävlar, jag tävlar inte för att jag vill ha priser. Då hade det varit bättre om jag köpt det där sadelskåpet och skitit i tävlingen, det hade i alla fall blivit betydligt billigare att göra så.    

Det pratas ofta om att hederspriserna är allt för dåliga. Om det är så eller inte är ju lite svårt att svara på, kanske beror det helt enkelt på varför man tävlar? I mina ögon kanske det inte är hederspriserna som är det stora problemet, utan snarare att det är väldigt dyrt att tävla och åka runt på meeting. Utöver det så ska man även betala alla möjliga licenser för häst och ryttare. Det kanske egentligen är där skon klämmer eftersom att det utesluter många ryttare som kanske inte har de där pengarna att ens kunna ta sig till tävlingarna.   

Eller så är det kanske en kombination av dyra avgifter och hederspriser som inte är tillräckligt bra som irriterar oss allra mest. Om det skulle vara billigt att tävla så kanske inte hederspriserna skulle vara så viktiga som de är när man har betalat mycket för att ens få starta.    

Vad tycker du om hederspriser? Dela gärna med dig av dina åsikter.

 

Stort tack till Emelie för inspirationen till inlägget!

 

Jessy

Vinnaren av månadens blogg är nu uppe, kolla in om det var du som vann! :D Om inte, så får du ännu en ny chans imorgon att vara med och tävla igen. Puss!

Svar: :)
Divorce your horse

Sanna

suveränt inlägg!

Svar: Tack så jättemycket! :D
Divorce your horse

Jessy

SV; Ja, verkligen :)

Svar: :)
Divorce your horse

B.

Du har nog rätt i att sänkta avgifter skulle resultera i att man inte blir lika kräsen vad gäller hederspriser. Men som det är nu så blir man ju ibland lite besviken på priserna just för att det är så dyrt att tävla.

Svar: Håller med ibland blir man lite besviken, då får man i stället glädjas åt att det gick så himla bra i stället :)
Divorce your horse

Elin

Bra skrivet! Själv tycker jag inte riktigt att det spelar någon roll, jag tävlar mest för att det är roligt och för att få ett kvitto på arbetet med hästen, inte för prisernas skull. Däremot ÄR det väldigt dyrt, alldeles för dyrt egentligen, så jag kan absolut förstå att de som tävlar mycket och ofta vill få lite mer tillbaks, alltså genom priserna.

Svar: Håller med dig den stora anledningen till att man tävlar är ju just för att det är roligt och för att det visar att det arbete man har lagt ner på hästen faktiskt har gjort skillnad :) Vi får också vara tacksamma för att det finns p&j´s där man kan pröva sina vingar till en betydligt lägre kostnad :)
Divorce your horse

Kajsa

Alltså, det är klart man inte tävlar för priserna. Men när man har vunnit och får tex. Ett grimskaft då blir man ju ändå lite irriterad. Det står i tr att priset ska representera anmälningsavgiften och en rosett och ett grimskaft gör ju inte direkt det...
Då får jag hundra gånger heller anmälningsavgiften tillbaka, tumme upp till det!! :)

Svar: Håller med då är det mycket bättre att få tillbaka sin startavgift :) ett grimskaft kan man istället köpa på Ullared för en tia ;)
Divorce your horse

Arrangör

Det är ju inte direkt billigt att arrangera tävling heller, som arrangör är man glad om man går plus efter att ha betalat banbyggare, domare, veterinär osv.

Svar: Ja det är ju tyvärr inte grattis att arrangera tävlingar heller, och det hela resulterar i lite av en ”moment 22” situation.
Divorce your horse

Emelie

Varit på tävling idag, inte ett hederspris. Men det gör mig inte det minsta! Jag ser snarare att vi skippar hederspriserna, som ingen ändå verkar bli glad över, och har billigare tävlingsavgifter. :)

Svar: Billigare tävlingsavgifter och inga hederspriser låter som en väldigt bra kompromiss :)
Divorce your horse

Lina

Jag bryr mig varken om vinster eller rosetter.
Kul man får något men inte därför jag tävlar, jag tävlar för det är roligt och man får lite "svar" på allt arbete man lagt ner och gjort.
Jag är ju sådan som redan tillexempel har för mycket täcken till min häst så något sådant är inget jag vill vinna kan jag säga ;).
Risken att det bara ligger och skräpar.

Svar: Hihi... Det där med täcken som ligger och skräpar känner man ju igen, har hela garaget fullt. Problemet är väl att man inte riktigt vill kasta dem heller, men samtidigt har jag ingen aning om vad jag ska göra med dem... Vem vet man kanske borde klippa ur en bit av varje täcke och göra ett lapptäcke? ;)
Divorce your horse