Bland det bästa med snön

Vissa i landet har haft snö länge och vissa kanske inte ännu inte har fått någon. Vissa gillar snön, vissa hatar den. Men oavsett vad man tycker så finns det ju vissa fördelar med snö. Vissa menar att det blir ljusare och trevligare, jag vet inte riktigt om detta stämmer i ett stall med en massa hästskit, men visst blir det fint på åkrarna! Och även om jag hellre föredarar plusgrader så att det går att rida ute så finns det något som är riktigt roligt med snön och det är ju att tolka bakom hästen!
 
Hos oss har detta alltid skett på en hobby-nivå, men ett par skidor eller en pulka alternativt en snowracer. Men nu när jag har en "riktig" körponny i stallet är det kanske dags att höja nivån lite? Kan tänka mig att om ett tag se ut som på bilden nedan. Brukar du tolka bakom hästen? 
 
Fort ska det gå!
 
 
Tilda

ÅÅÅ tolka är det bästa :)

Svar: Ja men visst är det härligt och en gnutta farligt ;)
Divorce your horse

Sarah

Har faktiskt aldrig tolkat! Jag bara måste lära min Hlyr att skidor inte är svinläskiga för det verkar sååå härligt!!

Svar: Det är riktigt härligt, så om du någon gång får chansen så tycker jag absolut att du ska göra det, med din häst eller någon annans :)
Divorce your horse

Emelie

Så här får du lära dig tolka! https://www.facebook.com/claudia.roux.52/videos/10207323220546075/

Jag hade aldrig fixat det, främst pga oförmåga att kunna stå på ett par skidor :P

Svar: Ja men se där, det där måste man ju lära sig :D
Divorce your horse

Jen

Gud vad kul!!!! Det har jag aldrig gjort, har aldrig haft en lämplig häst... kanske mitt spralliga avelssto som ska gå tom nästa år kan varar en het kandidat då i alla fall hihi :D

Svar: Det måste du prova om du får tillgång till en lämplig häst, det är väldigt roligt!! :)
Divorce your horse

Katarina

Kör hårt!!

Svar: Absolut :)
Divorce your horse

Tuva Björnwall

Åh vad kul att tolka!! :D

Svar: Ja verkligen jätteroligt :)
Divorce your horse

Leia

Kan man tolka bakom en ponny som inte är inkörd men väldigt mycket tömkörd? Hon är inte rädd av sig men när hon blir förbannad kan hon sparkas. Skulle de kanske gå att åka pulka bakom tror du? Kram

Svar: Svår fråga då jag inte känner ponnyn, men är den van att bli tömkörd och inte är bakskygg så finns ju alla möjligheter att i alla fall kunna lära den det. Oftast så tolkar man ju med hjälp av en person som rider hästen och även kontrollerar allt den ska göra och en annan person som står på t.ex. miniskidor bakom hästen håller i långa remmar. Det är nog det säkraste sättet att göra på. Jag har även tolkat utan ryttare på hästen och styrt den bakifrån, detta är nog kanske inget jag skulle rekommendera om man inte har en väldigt trygg och stabil häst som även är inkörd.


Frågan är nu bara vad som händer i ditt fall om du har en häst som har tendenser till att sparkas. Risken är ju att man själv tar smällen om det går tokigt. Du har ingen kunnig och duktig person som har tolkat förut som kan rycka in och hjälpa dig och se hur hästen reagerar när man drar något efter den? Om den är det tveksam och får tendenser till att sparkas så skulle jag avråda från att tolka med den eller ta lite hjälp av någon som kan utbilda den. Alla hästar går att lära :)
Divorce your horse

Lina

Åkte mycket pulka bakom vår minishettis när vi ägde honom, super roligt!
Åkte även pulka bakom min systers häst när hon levde, var otroligt roligt vilket även hon tyckte och bockade ;).
Har testat åka pulka bakom min egen häst, var riktigt roligt och hon förstod vad jag ville. jag satt själv med tömmarna i pulkan så ingen som red henne men det super bra =)

Svar: Visst är det en härlig känsla :)
Divorce your horse