Skambud

Alla har vi någon gång fått ett skambud. Min tanke är, att jag inte vill sälja min häst till ett skambud, och därför lägger jag aldrig skambud på hästar som jag köper. Men vissa människor gör allting för att få hästen till ett absolut minimalt pris.

Jag har fått höra att mina hästar är skit. Ja, men om du nu tycker så varför ska du köpa den, den kommer ju vara lika mycket skit även till halva priset. Jag har fått hot, anklagelser och hat bara för att folk inte vill betala fullt pris. Detta är absurt, vart är världen på vägen? Absolut jag tar gärna emot bud, men hotar du mig eller snackar skit om en otroligt trevlig häst, tro då inte att du får köpa den, oavsett om du ger mig en miljon eller två.

 
Emma Elfstrand - elfstrands.se

Människor alltså... Personligen har jag väldigt svårt för prutare öht, haha. Jag tycker lite som så att priset är ju det som säljaren har satt och då får köparen anpassa sig till det. Sen med hästar brukar priset oftast vara prutbart i viss mån, men när folk ska pruta ner begagnad hästutrustning med en tjuga blir jag bara irriterad, haha ;)

Svar: Ja när det gäller just hästar vill nästan alla pruta och det är väl okej så länge som det är skäligt. Men när vissa helt plötsligt tror att de kan få hästen för halva priset eller mindre ja då blir man lite irriterad. Precis som att det är lite löjligt att pruta en tjuga på hästutrustning, kommer nog aldrig att förstå mig på människor... ;)
Divorce your horse

Emmy Laursen

Håller verkligen med dig!!

Svar: Härligt att du håller med! :)
Divorce your horse

Katarina

Jag försökte inte pruta en krona på senaste hästköpet och tror att både jag och säljaren är väldigt nöjda! Fiffan däremot prutade säljaren ner flera tusen på, hahaha, men så blev det en snabb affär också (;

Svar: Ja ibland kan det vara bättre att inte pruta och behålla en god stämning mellan köpare och säljare :) Måste även säga att ditt senaste köp är en riktig snygging som kommer att nå väldigt långt med lite utbildning! :)
Divorce your horse

Emelie

Jag hatar att pruta, så att lägga ett skambud skulle aldrig vara aktuellt. OM jag nu skulle ha något att invända mot priset så försöker jag se till att ha ordentligt med kött på benen, jämföra med liknande objekt. Gäller det mindre saker så brukar jag försöka få det för samma pris men inkl frakt.

Svar: Jag är inte heller en sån som gillar att pruta, däremot när det gäller häst så försöker jag att få vet. bes. inkluderat i priset. ungefär som att låta frakten ingå när man köper saker :)
Divorce your horse

Sabina

Ja, dom lever juh längre än storhästar. Om du menar att du tycker att min ponny ser riktigt fin ut för att vara 26år så får jag tacka :)
Åldern på Capella känner jag absolut inte av och hon är väldigt pigg, glad och sprallig fast hon är gammal. Så länge dom får leva och må bra så håller dom väldigt länge.

Har fått mycket gott omdöme av veterinären när man vaccinerat hästarna och senaste återbesöket av skadan så har man fått höra att hon är riktigt fin i kroppen, bra musklad och att hon inte ser ut att vara 26 år utan ser ut som ca 18-19 år och det är kul att höra från veterinären :)

Svar: Jag var kanske lite otydlig ;) Men du uppfattade det rätt, din ponny ser väldigt fin ut för att vara i den åldern som hon är! "Ålder är bara en siffra" passar väldigt bra in på henne :)
Divorce your horse

Amanda - Life of Showjumping

Vi får många skambud, mest från folk i Sverige som läst min blogg... Är det något svenskt??

Annars är det nästan standard att folk försöker pruta 10% på priset på hästarna..

Svar: Ja det är nog något som är väldigt typiskt svenskar, tyvärr... Att pruta 10% känns i alla fall mer skäligt, och är som du skriver nästan standard :)
Divorce your horse

Vanessa andersson

Jag håller inte med, Jag la skambud och att ägarna sen valde att gå med på det - gynnar mig, sen la jag inte fram det otrevligt utan berättade vad vi erbjöd för hem. Jag själv anser inta att priset är det viktiga. det kvittar. Om jag skulle välja att sälja skulle 10kr eller 700.000kr kvitta. Viktigast för mig är att min häst kommer ha det bra! :)

Svar: Alla tycker och tänker vi olika och tur är väl det :)
Divorce your horse

Denise

Avskyr dessa skambudare..! Allra värst är det dom som inte ens har sett hästen utan direkt säger "jag betalar **** för hästen och kan hämta den i helgen". Då blir man ju riktigt sugen på att sälja och övertygad om att hästen kommer få ett bra hem.. :)

Svar: Det enda positiva med den typen av skambudare är att man inte behöver lägga ner någon tid på dem, är budet för lågt så är det bara att tacka nej och man behöver inte visa hästen för någon som inte ens är villig att betala fullt pris. Det är nog faktiskt större sannolikhet att jag skulle acceptera ett lågt bud från någon som gör en snabb affär en någon som ska krångla till det och tar upp min tid. Men jag förstår att du blir skeptisk och undrar om personen i fråga verkligen är rätt för hästen :)
Divorce your horse

Lina

Gillar inte de som ger skambud.
Inte bara när det gäller hästar utan även när det gäller hästutrustning eller liknande som man försöker sälja.
fast man satt ett fast pris så ska folk börjar buda men flera hundralappar mindre än vad det nu är värt.

Svar: Ja det är lite tråkigt och ta onödig tid för båda parterna...
Divorce your horse

Josäfin Andersson

Men åh så pinsamt! "den här hästen är inte värd någonting men ändå SKA jag ha den!!" ... skämms ju!

Svar: Ja men eller hur, väldigt konstigt hur vissa tänker ibland och det blir som sagt var väldigt pinsamt...
Divorce your horse