Hackamore gårdagens pessoa…

Att tider förändras är nog något som vi alla hela tiden märker av, och hästvärlden är inget undantag. För ca. 10 år sedan så kommer jag ihåg att det nästan var tabu att rida på hackamore, då det ansågs vara elakt, skarpt och skadligt. Hackamore skulle bara befinna sig i trygga välutbildade händer och inte beblandas med okunskap. Man hade ungefär samma tankar som vi idag riktar mot pessoabettet.
 
Idag däremot så har vi en helt annan syn på hackamore, helst ska alla rida på det för att det är så snällt och hästen slipper bett i munnen. Har hackamoret blivit annorlunda i sin utformning? Nej. Det är bara tankarna om det som har ändrats i och med att NH-tänket växer sig större. Jag finner det ganska skrämmande när jag ser allt mer oerfarna ryttare, som rider med felanpassade hackamore. Varje gång håller man andan och hoppas innerligt att det inte ska sluta i en bruten nosrygg.
 
Jag är inte den som är restriktiv mot utrustning på något sätt, jag lider inte av någon utrustnings fobi. Jag tycker inte att hackamore är fel, men det kan bli otroligt skadligt i fel händer, precis som ett bett.
 
Emmy Laursen

Jag rider själv på hackamore och jag håller med dig att i fel händer kan det bli farligt. Jag är väldigt noga med att det ska sitta bra på nosryggen, inget ska skava eller sitta fel. Men detta gäller ju såklart alla sorts bett, man ska kunna hantera dom :)

Svar: Ja men precis! :)
Divorce your horse

Josäfin Andersson

Håller helt med, blir typ chockad när folk skrattar när jag säger att jag rider med det som "uppbettsling" (eftersom att jag inte vill ha bett i munnen). Är alltid noga med att inte dra i båda tyglarna samtidigt för nosryggens skull!

Svar: Ja visst är det konstigt att folk inte förstår att det faktiskt är ganska så skarpt, det har ju trots allt hävstångs effekt. Som i ditt fall där du inte vill ha bett i hästens mun, så är det ju ett väldigt bra alternativ. Men man måste ju precis som du vara medveten om vad det är för "bett" och hur det fungerar :)
Divorce your horse

Josäfin Andersson

sv: Precis! Rider ju med repgrimmor eller halsring annars, har bara hackamoret i skogen eftersom att min häst har tendenser att flyga i luften och ut i vägen framför bilar och då behöver jag något skarpare under vintern! Det viktigaste med all utrustning är att man lär sig hur det fungerar!

Svar: Ja det är A och O :)
Divorce your horse

Susanna

Jag skulle vilja prova hack på Zack (haha) men jag har inte gjort det för att jag egentligen inte vet riktigt hur det skall sitta och är livrädd för en bruten nosrygg. Var på turridning en gång och då red jag en galen travare, och ägaren sa precis innan vi red ut att jag skulle tänka på att inte ta för hårt i tyglarna för då kunde nosryggen krossas. Hur kul var den turridningen? Jag var livrädd hela tiden och vågade knappt hålla i tyglarna :D

Svar: Tycker absolut att du ska prova, be någon om hjälp vid inpassningen och gärna vid första ridpasset så ska det nog gå bra :) Vem vet det kanske passar Zack väldigt bra som om jag inte minns helt fel har en lite känsligare mun :)
Divorce your horse

Marica

Ett hackamore i fel händer är precis lika illa som vilket bett som helst, det är hemskt att se och tyvärr ser man det ofta. Ett hackamore som sitter för långt ner och till och med för högt upp en del gånger.. ett som är för stort eller ett som är för litet, hjälp... tapparna andan!

Dock kan jag komma med ett glatt besked att det är en MYT att man kan bryta nosryggen, självklart kan den ta skada av att det sitter fel, men det går inte att bryta den, man kan inte med sin egna kraft bryta den, det som går sönder först är nog troligtvis tränset eller tyglarna, eller själva hackamoret :) Så det är en myt (y)

Svar: Ja det är väldigt tråkigt när man ser det i fel händer... Även om man kanske inte kan bryta nosryggens, så kan man precis som du skriver göra väldigt stor skada, vilket är illa nog...
Divorce your horse

sabina

Håller med dig om det du skrivit. Jag tycker det är mycket "klagandet" på vad man använder för bett om man får ta sin åsikt. Men annars är det inlägget väldigt bra skrivet

Svar: Roligt att du håller med :) Håller även med dig det är väldigt mycket bett åsikter. Där emot så tycker jag egentligen inte att något bett eller någon utrustning är fel så länge som man använder de rätt :)
Divorce your horse

Lina

Använder själv hackamore ibland men det är hemskt att se när det är felanpassat.
Likaså annan utrustning, jag kan störa mig lätt på sådant eftersom det kan skada hästen.

Svar: Ja dåligt anpassad utrustning är aldrig roligt att se...
Divorce your horse

Denise

Haha detta kommer jag ihåg såå väl! :)

Svar: Härligt att höra då var det inte bara jag som mindes de på det sättet :)
Divorce your horse

Kristin Schyllner

Ja, ungefär som jag håller andan nör jag ser småungar (eller fullt vuxna "kompetenta elitryttare") såga sönder munnen på hästen med ett bett. Viktigt att all utrustning är välanpassad och används rätt helt enkelt. Som förut för länge sedan innan jag förstod hur viktigt det var att en sadeln skulle ligga rätt, hade jag nog kunna köpa vad som helst. Nu när jag vet konsekvenserna av en felpassad sadel tar det SÅ mycket längre tid för mig att hitta den rätta och jag stressar inte någonstans, skulle inte kunna tänka tanken på att vifta bort det och tänka att det duger. :)

- Spana in senaste inlägget i min blogg om du vill vara med i utlottningen om en insektsspray lagom nu till sommarbetet! -

Svar: Håller helt med dig, när det gäller utrustning så är det väl anpassat och korrekt användning som gäller :)
Divorce your horse

Julia Sjöström

Jag är en sann anti hackamore människa.. Men det är bara för att jag har sett för många ryttare med fel händer för det och för att många tycker att det ger "status" att kunna rida och tävla sin häst/ponny på hack. Har till och med valt bort hästar på provridningar för att dom rids på hack :/

Svar: Håller med dig hackamore har fått lite av en "status" stämpel. Nästan så att det är coolt att rida på hack. Förstår varför du valt bort sådana hästar på provridning, det skulle jag nog också kunna göra, speciellt om hästen inte går att rida på vanligt bett.
Divorce your horse

Katarina

Det här hade jag glömt, men visst var det precis som du skriver.. hängt med länge nu, haha

Svar: Ja man börjar känna sig gammal nu ;)
Divorce your horse

Marielle

Håller med!!

Svar: Härligt att du håller med :)
Divorce your horse

Josefine Dahlin

Jag håller med till 100%
Jag rider själv med hackamore då min ponny inte har varit så bra i munnen. Och jag älskar't! Är väldigt noga med att hacket ligger bra på nosryggen och inte för långt ner. Även att ta förhållning på båda tyglarna samtidigt :)

Svar: Härligt att du håller med! Och att du är noga med hur det ska användas :)
Divorce your horse