När tanten pay and jumpar...

Hon rider där på sin fagre springare, rider mot hinder numer ett och tvärnit blir det direkt. Hon tar ny satts och vipps så kom hon över, hon rider mot numer två och hästen hoppar motvilligt. Mot numer tre det bär, och ännu en slidstopp det innebär. Hon kommer på det igen, och lika så hästen han vill bara stå. En tredje gång hon försöker och hästen han stannar ändå.

Då kommer banfunktionären fram och frågar om hon ska sänka ett hål. Då ryter tanten ”Den här hästen tävlar 130, han är bara här för att han dummar sig mot mig” Hon rider mot hindret igen, denna gång piskar hon hästen med sitt långa spö och hästen ålar sig över hindret. Hon fortsätter rida igenom banan och kommer med nöd och näppe igenom den.

Inte trodde jag, att en pay and jump var en kamp på liv och död, men vad vet jag. 

 
Fia-HEVONENS

Hm, lät inte något vidare det där med att spöa till hästen... Det försvarar jag inte ett dugg, jag som rider utan sporrar och spö på långa tyglar. Men däremot så tycker jag att pay and jumps ska vara som en "riktig tävling" så att en kan reda ut problem som faktiskt kommer på en bana där en inte kan lägga ner en bom på marken. Jag försöker alltid att rida pay and jumps/klubbisar som riktiga starter (när jag nu fortfarande tävlade hoppning) Förvisso så går det inte att rida an hur många gånger som helst på en riktig tävling, vilket är så bra att en kan göra på klubbis, men det bygger grunden till framtida riktiga starter. Enligt mig, i vart fall.

(ps! Vid eventuellt svar på min kommentar så ser jag inte svaret om du svarar via svara-knappen på tex blogg.se eller devote.se. Svara då gärna direkt på min blogg!)
// Fia -HEVONENS
www.hevonen.horseworld.se

Noomie

P&Js är enligt mig ett ställe där man kan få "kämpa" sig igenom banan oavsett antal rivningar/vägringar/avfallningar. Det är det som är tjusningen med det. Och bra för tex. hästar som är gröna, att de "måste" vara kvar på banan och fortsätta sitt arbete trots att de kanske inte "sköter sig". Just för att de inte ska lära sig att de slipper undan om de "jävlas", vilket kan hända på riktiga tävlingar då ekipaget diskvalificeras och får utgå. Alla "" skriver jag för att det kan tolkas olika, men jag hoppas att folk förstår på vilket sätt jag menar det.

Att behöva spöa hästen igenom en P&Jbana känns inte rätt. Då kanske man ska backa tillbaka ett steg och fortsätta träna för en tränare - sedan försöka igen. Det ska ju kännas bra för både ryttare OCH häst!

Marica

härlig blogg och design du har :D header är bara för rolig! :D