Det där med foder…

Ibland kan det vara bra att titta över foderstaten och städa rent. Många hästar lever idag med en kaotisk och oorganiserad maträtt i sin krubba. Vi fyller på med tillsatser och pelleterade foder. Vart tog den hederliga havren, kornet och grovfodret vägen?

Visst, vissa hästar behöver speciella foder för att fungera bra och givetvis ska de ha de vitaminer och mineraler som de behöver. Men ibland känns det som att det går till överdrift.

Eller så är det bara jag som har hästar som mår bra av de tråkiga traditionella fodren. För de äter, skiter och mår bra.   

 
Vanessa

Haha och jag som kort skrivit om min hästs foder stat på bloggen. Verkar som att vi har lite olika foderstat ;)

Min får vitaminer och muskelfoder med müsli och annat tillskott. Nog skiter han och lever på vanligt foder också. Men det är nog jag som är så pedantisk och tycker att han skiter bättre och ser bättre ut med vitaminer ;)

Svar: Alla har vi olika syn på saker och ting :) Men så länge som vi ser till vad individen trivs bäst med så så blir det bra, jag menar ingen känner ju din häst lika bra som du själv :D
Divorce your horse

Kim

Intressant skrivet! Jag tror det är företagen som säljer dessa vitaminer och tillskott som vill få hästägare att känna att de "måste" ge alla dessa tillskott för att vara en bra hästägare :). Givetvis är man inte en sämre hästägare för att man ger tillskott, precis som man inte är en sämre om man inte gör det! Som du säger, vissa hästar behöver det och vissa hade kunnat leva utan det :-)

Svar: Jag tycker att du resonerar väldigt bra! Kunde inte ha sagt det bättre själv ;)
Divorce your horse

Sussi

Jag filosoferade över samma sak för ett tag sedan. Havre is the shit.

Svar: Visst är det ;)
Divorce your horse

Denise

Så sant så! Många som bara ger mängder med tillskott och annat färdigfoder och ger alldeles för mycket och kanske till och med dubbelt av vissa ämnen utan att dom vet om det.

Just nu har bara min häst grovfoder och morötter bara för att få något när de andra får i krubban. Klarar sig galant och får det han behöver genom ett väldigt bra grovfoder! :)

Svar: Ett bra grovfoder är det viktigaste av allt :)
Divorce your horse

MADDISENJ.SE

Tack så mycket. Hoppas du haft en fin jul!

Kajsa

Havre och helt vanliga pelletsmineraler samt lite betfor bara för att blöta upp havren lever mina på och det går alldeles utmärkt. Den ena äter i och för sig musli på morgon och kväll och på det klarar hon sig fint utan både mineraler och andra tillskott eftersom allt finns i hennes mat. Vid fällningstid kan de ibland få lite extra B-vitamin, men jag håller helt med dig! Vanlig havre är så bra så!

Svar: Precis att individanpassa är det viktigaste, vad som fungerar för en häst kanske inte fungerar för en annan. Har som ex. en häst som får B-vitamin året om, men jag skulle inte ge det om det inte behövdes :)
Divorce your horse

Amanda & Lilleman

lilleman äter bara hö ✌️

Svar: Har man ett bra hö så fungerar det jättebra det med:)
Divorce your horse

Katarina

Så lite tillskott som möjligt, analyserat grovfoder och sen prisoptimerar jag som vilken annan kossebonde som helst.

Svar: Låter väldigt vettigt i mina öron :)
Divorce your horse

Horsesbystewart

Haha... Ja och alla "välfärdssjukdomar" som drabbar våra hästar... Det är ju ingen slump att blodprov för kursing är gratis idag! För de håller på och kartlägger de här med välfärdfoder och "diabetes" - och alla andra egentliga problem som uppstår... Ska skriva mer om de nån dag, jag också ...

Svar: Ser fram emot att läsa det! Ett väldigt intressant ämne som är värt att både diskutera och analysera :)
Divorce your horse

saga

håller helt med! Mina går på vanligt grovfoder och de presterar minst lika bra, tar hem vinster i dressyr och springer snabbt på travet. Nog funkar det!

Svar: Roligt att höra :D
Divorce your horse

Lina

Ibland känns det som om att vissa bolag tillverkar foder/tillskott bara för att lura folk på pengar, en massa påhitt som troligen inte fungerar.
Våra hästar lever främst på grovfoder, en hel del hösilage var dag =).
Får lusernpellets som också räknas som grovfoder, tillskott som de behöver.
Min får enbart kraftfoder när hon är igång och tränas/tävlas men får aldrig mer än 1kg om dagen, mer behövs inte.

Svar: Håller med:)
Divorce your horse

Josefine Pehrson

Diggar din blogg alltså!

Foder ja... det är ett helvete att sätta sig in egentligen. För det finns inte en människa som tycker lika, haha.

Svar: Härligt att höra att du diggar min blogg! :D Ja foder är komplicerat ;)
Divorce your horse